Om uddannelsesudvalget
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
- PKL (formand)
- Uddannelsesansvarlig overlæge fra alle afdelinger
- Repræsentation fra uddannelsessøgende i videreuddannelsesregionen
- Videreuddannelsessekretariatets AC-fuldmægtig, der sekretariatsbetjener specialet.
Dagsordener og referater
- Udvalg: Anæstesiologi - uddannelsesudvalg
- Mødedato: 22. september, 2025 kl. 08:00
- Mødested: mødelokale 2, kantinegangen
Pkt. tekst
- 1. Evaluering af forårets ansættelsesrunde
- 2. Pause
- 3. Velkomst
- 4. Introkurserne, del 3
- 5. Oplæg om vurdering af HU-ansøgere
- 6. Laryngoskopi
- 7. Pause
- 8. Nyt fra VUS
- 9. Nyt fra DNRLV
- 10. Nyt fra DASAIMs uddannelsesudvalg
- 11. Frokost
- 12. Uddannelsen i Hjørring
- 13. Deltid
- 14. Padlet
- 15. Karrierevejleding
- 16. Repræsentation i URSARN
- 17. Eventuelt
- 18. Datoer for forårets møder
1. Evaluering af forårets ansættelsesrunde
Sagsfremstilling
Evaluering af forårets ansættelsesrunde – kun for ledelsesrepræsentanterne fra ansættelsesudvalget.
Forslag fra Mikka Borup: Afkrydsning i udd.læge.dk, at I-stillingen forventes godkendt før start HU, kan det lade sig gøre?
Godkendelse af DASAIMs bilag til ansøgning til hoveduddannelse og CV-vejledningen
Beslutning
Det blev drøftet, hvordan medicinsk ekspert kan vægtes tungere, helt generelt. UAO kan vejlede ansøgerne mundtligt om hvordan de kliniske ansættelser kan fremskrives bedst muligt i ansøgning/CV inkl. prosatekst samt refleksioner om, hvad de helt konkret har fået med sig fra ansættelserne og hvordan de har brugt dette efterfølgende.
Der blev drøftet en generel bekymring form at pressede ansøgere i et stærkt konkurrencefelt muligvis ikke siger fra, når det er relevant ift. arbejdsmiljø sammenhæng. Her var der enighed om, at speciallægerne skal være behjælpelige i sådanne situationer.
Derudover blev relevant karrierevejledning drøftet. Der blev delt erfaringer for, hvordan karrierevejledningen kan gøres specifik og relaterbar. ’Vejen til hoveduddannelse’ kan fx gøres til en del af afdelingens fem minutters undervisning.
Ny specialespecifik vejledning plus skema blev drøftet. Ansøgning og skemaerne blev accepteret og kan herefter tilrettes i specialeselskabet (første del af rød sætning fjernes) og sendes herefter til VUS.
3. Velkomst
Sagsfremstilling
Velkommen, navnerunde, valg af dirigent, godkendelse af referatet fra sidste møde d. 20. maj 2025 og færdiggørelse af dagsordenen til dette møde
Beslutning
Der blev budt velkommen og indledt med en kort præsentationsrunde. Mikka blev valgt som ordstyrer.
Dagsordenen blev godkendt.
Referatet blev godkendt.
Referaterne er kun tilgængelige elektronisk i FirstAgenda og Mette kan kontaktes på mail mette.dahl@stab.rm.dk vedr. evt. behov for brugeroprettelse.
4. Introkurserne, del 3
Sagsfremstilling
Gennemgang af de syv kurser ved kursusarrangørerne, form, indhold og ressourceforbrug (læs antal undervisere).
Planlægning af fremlæggelse for cheflægerne til mødet i december.
Beslutning
Skemaet over I-kurserne fra seneste møde blev gennemgået. Det nye indhold/model træder i kraft fra januar 2026 og frem.
Viborg og Horsens snakker sammen vedr. kurserne for at undgå uhensigtsmæssigt overlap. Det samme med Viborg og Gødstrup ift. at få lidt flere bullets på kursusmaterialet.
Fordele ved ny kursusmodel:
- Kurserne er blevet moderniseret, så hensigten med kurserne fremstår tydeligere.
- Med den nye model er undervisningsressourcerne fordelt mere ligeligt iblandt regionshospitalerne.
- Nemmere måde at løfte niveauet på tværs af afdelinger og sikre ensretning i VUR-Nord
Der var en drøftelse af den eventuelle mulighed for udarbejdelse af præ- og postkursus spørgsmål til kursernes indhold og læring – også for at vise transfer fra kurserne til afdelingerne. Samtidigt skal kurserne gerne holdes på et passende niveau, så det rummer alle kursisterne.
Vurdering af nødvendige antal undervisere samt antal kurser:
Det blev aftalt, at alle undersøger behovet for antal undervisere til næste møde. Til URSARN i december 2025 kan emnet fx indledes med generel intro, hvorefter hvert uddannelsessted kort præsenterer ’eget’ kursus og indhold samt vurderet behov for antal undervisere. Mikka meldte sig til at præsentere den generelle indledning, herunder tankerne bag den nye indholdsmodel. Udarbejdelse af skema med antal undervisere udfyldes på forhånd.
Øvrige forslag blev italesat:
- Der kan evt. laves en opsummering med udgangen af 2026 for at undersøge, om der har været unødvendige overlap imellem kurserne.
- Der kan evt. udarbejdes en fælles generel kursusportefølje efter input fra de enkelte afdelinger.
Indholdet under de enkelte kurser blev gennemgået for evt. supplerende:
- Den akutte patient: Kompetence 21 omhandler dette ift. kursets relevans. Kursisterne kan med fordel præsenteres for et fejldiagnosticeret hoved- eller toraxtraume samt logistik i kald fx flytning af patient, når denne er stabiliseret.
- Perioperative patient: Det kan være en mulighed at medtage akutindledningen med som simulation eller cases. Det blev vurderet relevant at fokusere på forløbet før/under/efter operation og holde fokus på de patienter som kursisterne forventes at kunne tage stilling til fx diabetes.
- Farmakologi: Det kan være gavnligt at inddrageafdelingernes forskelligheder mht. farmakologi og sikre mere tid til diskussionen af cases.
- Smertebehandling til den perioperative patient: Det kan være gavnligt at sikre, at alle har adgang til e-learning.
- Den intensive patient: Det blev vurderet som eventuelt relevant at medtage simulation samt visitation til intensiv og indikation for indlæggelse.
- Luftvejshåndtering: Muligt at bygge videre på nuværende erfaringer ift. kursusindhold fx vanskelig intubering og den almindelige luftvejsalgoritme.
- Anæstesi til den skrøbelige patient: Kan med fordel tilrettelægges casebaseret.
5. Oplæg om vurdering af HU-ansøgere
Sagsfremstilling
Anne-Mette Skjødt-Jensen har holdt oplæg om udvælgelse af kommende speciallæger i Det Anæstesiologiske Specialeråds forretningsudvalg, kommentarer herfra, v. Anne Mette Skjødt-Jensen
Beslutning
Anne-Mette delte erfaringerne fra selve oplægget, som blev gennemgået på seneste URSARN møde. Der var feedback på selve dagen bl.a. vedr. eventuelt behov for at udmelde specifikke aspekter af vurderingstilgangen offentligt. Det blev vurderet mindre hensigtsmæssigt i tilfælde af, at vurderingskriterierne ændrer sig undervejs. Kernebudskabet i oplægget var bl.a. en opfordring til, at ansøgerne søger vejledning ved de respektiver UAO’er i ansættelsesudvalget.
6. Laryngoskopi
Sagsfremstilling
Direkte- og videolaryngoskopi. De fleste steder erstattes direkte med video (Gødstrup, Viborg, Randers), det udfordrer oplæring. Hvad er URSARN’s holdning hertil? v. Christian Melchior Olesen
Beslutning
Der blev efterspurgt udvalgets holdning til stuernes valg af video som førstevalg og hvordan dette spiller ind ift. at være det bedst mulige uddannelsessted. Gødstrup vil gerne stadig kunne tilbyde direkte laryngoskopi til et oplæringsformål, herunder at sikre oplæring i fx optimal og korrekt teknik ved nedføring af scopet. Erfaringen fra Gødstrup er, at direkte laryngoskopi er nemmere med c-mac. Kompetencen går på redegørelse af valg for laryngoskopi.
AUH fremførte, at det kan være et problem for overgangen til HU, hvis man ikke kan direkte laryngoskopi, da der laves rigtig mange heraf på AUH. Det blev vurderet vigtigt at lære intro-lægerne, at der er forskel på hvilken metode, som bruges til video laryngoskopi. Det vurderes problematisk, hvis man ikke lærer direkte laryngoskopi.
Horsens og Viborg var også enige i, at det er nødvendigt at lære den direkte laryngoskopi. Det blev pointeret, at der siden videoindførsel er sket en stor stigning af tandskader. Det er et ledelsesansvar at uddanne uddannelseslægerne i at bruge det tilgængelige udstyr, også det nye udstyr (står i en brydningsfase). Det kan også være i en tværfaglig sammenhæng – fx at sikre at video laryngoskopi ikke tilbydes som det første, hvis man også skal kunne lave direkte laryngoskopi på afdelingen.
Det blev konkluderet, at det stadigt kan være nødvendigt at oplære til direkte laryngoskopi, da video ikke er tilgængelig på alle afdelinger endnu.
8. Nyt fra VUS
Sagsfremstilling
Nyt fra VUS, v. Mette Dahl Jacobsen
Beslutning
Dimensioneringsplan 2026-2030 (august 2025)
Sundhedsstyrelsen offentliggjorde den 27. juni 2025 den nye dimensioneringsplan for speciallægeuddannelsen. Dimensioneringsplanen er gældende for perioden 2026-2030.
På landsplan øges den samlede dimensioneringsramme fra 1.140 i den nuværende dimensioneringsplan til 1.240 hoveduddannelsesforløb i den kommende dimensioneringsplan. I Videreuddannelsesregion Nord sker der ændringer i følgende specialer: almen medicin, børne- og ungdomspsykiatri, IM: gastroenterologi og hepatologi, IM: geriatri, IM: kardiologi, neurologi, psykiatri, retsmedicin og urologi.
Øvrige ændringer:
- Der indføres et loft over antallet af introduktionsstillinger per læge med maksimalt én introduktionsstilling inden for det samme speciale, dog maksimalt to inden for intern medicin.
- Etablering af flere uddannelsesforløb, hvor hele eller dele af forløb placeres uden for de store byer samt en større andel af forløbe der afsluttes i et lægedækningstruet område.
- Mulighed for oprettelse af ekstraordinære hoveduddannelsesforløb i almen medicin, geriatri, psykiatri og børne- og ungdomspsykiatri - op til 30 ekstraordinære uddannelsesforløb på landsplan årligt.
- Fleksforløbsordningen afskaffes
Videreuddannelsessekretariatet koordinerer i samarbejde med PKL arbejdet med implementering af dimensioneringsplanen.
Dimensioneringsplanen kan findes på Sundhedsstyrelsen hjemmeside via følgende link: Flere speciallæger uddannes frem til 2030 | Sundhedsstyrelsen
Medicinsk Uddannelseskonference 2026 (august 2025)
Der afholdes Medicinsk Uddannelseskonference (MUK) på Comwell Centralværkstedet i Aarhus den 27.-29. september i 2026. Tilmeldingen forventes åbnet i januar 2026.
Status for revision af den lægelige videreuddannelse (august 2025)
Udarbejdelse af specialebeskrivelser er i gang og forventes at være i mål til sommeren 2026.
SST har derudover nedsat 3 ekspertgrupper, der skal komme med anbefalinger til
- Et fælles format for fremtidens målbeskrivelser samt anbefalinger til en bæredygtig model for udarbejdelse og løbende revision
- En revision/modernisering af de 7 lægeroller så de er tidssvarende og passer til fremtidens sundhedsvæsen. De reviderede lægeroller skal indgå i fremtiden målbeskrivelser
- Et fælles kompetencevurderingsprogram, der skal bruges i fremtidens målbeskrivelser, og med fokus på kvalitet, der understøtter systematisk kompetencevurdering
Arbejdet i de tre grupper foregår efteråret 2025 og skal afrapporteres til Det Nationale Råd for Lægers Videreuddannelse i december 2025.
Sundhedsstyrelsen planlægger dermed med at bruge 2026 på specialbeskrivelser, specialeplan og klargøring og afprøvning af nyt format for målbeskrivelser.
9. Nyt fra DNRLV
Sagsfremstilling
Nyt fra DNRLV v. Susanne Scheppan
Beslutning
Seneste møde i Det Nationale Råd for Lægers Videreuddannelse var d. 11. september og Susanne gennemgik de væsentlige punkter herfra:
- Temadrøftelse vedr. sammenlægning af somatik og psykiatri og hvordan dette gennemføres for flere specialer på de enkelte afdelinger på.
- Status for revisionen af den lægelige videreuddannelse, heriblandt arbejdet med de tre ekspertgrupper samt den videre proces i forbindelse hermed.
- Optag af medicinstuderende, herunder seneste stigning af optag og drøftelser af et eventuelt fremtidigt behov for reduceret optag grundet det forventede overskud af læger.
- Inspektorordningen ift. inspektorernes muligheder for at få fri med løn.
- De specialespecifikke HU-kurser og beslutningen om at overgå til årlige budgetter.
10. Nyt fra DASAIMs uddannelsesudvalg
Sagsfremstilling
Nyt fra DASAIMs uddannelsesudvalg efter internat-mødet d. 11.-12. september, v. Helle Nibro
Beslutning
Der blev fortalt om hovedtrækkene fra internatets indhold, bl.a. følgende emner:
- Årets oplæg til DASAIMs årsmøde vedr. imposter syndrom inkl. survey, som kan udfyldes inden årsmødet.
- Akutmedicins fokuserede ophold ved anæstesien og eventuelt fleksible tilpasninger heraf blev drøftet.
- Ny hovedkursusleder: Vibe Maria Hjort Rasmussen
- Den annoncerede besparelse på HU-kurserne blev også behandlet på internatet og der blev vurderet behov for at styrke det tværfaglige netværk hovedkursuslederne imellem (på tværs af specialer).
- Revision af specialespecifik vejledning og bilag til hoveduddannelse
Der var en drøftelse af varighed af kliniske ophold (fra 2014) med bl.a. ændringer i karkirurgi ift. rotation på UH og traumemodtagelse er ændret til den akutte uselekterede patient. Der er ikke taget endelig beslutning, da der alligevel skal pågå et arbejde med revidering af ny målbeskrivelse. Der er et fokus på at HU-lægerne får nok af de forskellige elementer. Det blev pointeret at vagt også skal betragtes som uddannelsestid
Bilag
12. Uddannelsen i Hjørring
Sagsfremstilling
Uddannelsen i Hjørring, v. Mikka Borup
Beslutning
Der blev bl.a. fortalt overordnet om afdelingens grundproduktion og bemanding samt vagtstruktur, som fordrer, at uddannelseslægerne bidrager godt til produktionen. Introduktionsprogrammet for henholdsvis intro- og HU-lægerne blev gennemgået. Programmet for HU-lægerne bliver tilrettelagt på individplan. Det blev fortalt, at det fungerer godt med faste uddannelsesmøder hver anden måned. Bagvagten er en speciallæge eller en HU-læge (med lægebilslæge som bagbag-vagt), hvilket betyder, at HU-læger først går i vagt efter fire måneder i ansættelsen. Det betyder, at speciallæger ofte bliver kaldt ekstra ind. Det giver nogle udfordringer, hvor fx intro-læger efterlades i udfordrende situationer over deres kompetenceniveau.
Ny cheflæge er tiltrådt per 1. september 25 og afdelingen skal have inspektorbesøg d. 30. september, hvormed selvevaluering og SWOT analyse er udfyldt. Det blev fortalt, at afdelingen håber at kunne få indført en tilkaldevagt-ordning som bag-bagvagt til HU-lægerne.
Der er i afdelingen fokus på ALS-kursus og simulationstræning for forskellige typer situationer fx rødt medicinsk kald. Der er også transport-kursus imellem matrikler for intro-lægerne.
Der blev beskrevet en stor opbakning til uddannelse i speciallægegruppen, samtidigt med at der eksisterer en opmærksomhed på ikke at presse uddannelseslægerne ud over grænsen.
13. Deltid
Sagsfremstilling
Deltid, status fra arbejdsgruppen og planlægning af fremlægning for cheflægerne til december, v. Anne Mette, Anne Cathrine (afbud), Elise (afbud), David og Dorte Keld (afbud)
Beslutning
Den nyeste udgave af deltidsfolderen blev præsenteret og gennemgået. Lægernes pensionskassebank har leveret tal til prosa-afsnittet vedr. økonomi i folderen. Der kan henvises til pensionskassen, hvis HU-læger er i overvejelse om deltid og interesserede i at høre nærmere om de konkrete tal.
Folderens forbedringer siden seneste møde blev bemærket. Det blev drøftet, om det er en rettighed at tilbagevende fra deltid til fuldtid og formuleringen i folderen herefter.
Det blev bemærket, at der en del af ledelsesretten at vurdere mulighederne for at tilkende deltid og hvor længe, også under hensyntagen til afdelingens drift.
Folderen blev godkendt og vurderet klar til udlevering efter afklaring af de sidste par usikkerheder ift. eventuelle rettigheder til at gå tilbage fra deltid til fuldtid.
Folderen skal herefter sendes ud til cheflægerne inden deres godkendelse på næste URSARN
14. Padlet
Sagsfremstilling
URSARN’s padlet (URSARN), skal den holdes opdateret?
Beslutning
Det blev aftalt at stoppe med at vedligeholde padlet og dermed nedlægge denne om 14 dage. Der er efter mødet udsendt særskilt mail heromkring.
Intro-læge fordelingen til URSARN møderne vedlægges som fast bilag til dagsordener/referater.
15. Karrierevejleding
Sagsfremstilling
Karrierevejledning
- Hvordan?
- Hvad?
- Hvem?
- Karriereværket, v. Pernille Lennert
Beslutning
Pernille holdt oplæg vedr. karrierenetværket og det blev præciseret, at det ikke drejer sig om en karrierevejleder omhandlende cv pleje/optimering, men mere møntet på planlægning af videre karriere, også hvis alle ansøgere ikke kan få hoveduddannelse indenfor specialet.
oplægget lagde bl.a. vægt på følgende:
Redskabet er inddelt i fire områder i en MUS lignende samtale, som kan forestås af de fleste speciallæger. Her kan personlige præferencer og værdier også behandles. Via behandling af disse emner kan samtalen fungere som en coachende tilgang til videre karriereplanlægning og livsvalg. Selve karriereværket kan bruges som forberedende redskab til en mundtlig samtale.
Derudover blev der præsenteres tre forskellige cases til at illustrere mulighederne for at bruge karriereværket som redskab. Det blev betragtet som vigtigt at skelne imellem, hvornår karrierevejledningen er et spørgsmål om en uddannelsesopgave og en ledelsesopgave. Det blev også anbefalet at bruge resultaterne fra 360 graders evalueringerne ved samtaler, hvor lægen skal vejledes ind/ud af specialet.
Der blev delt erfaringer fra de forskellige afdelinger ift. hvordan karrierevejledning praktiseres i praksis.
Bilag
16. Repræsentation i URSARN
Sagsfremstilling
Skal speciallægerepræsentanten i DASAIM’s uddannelsesudvalg fra Nord være fast medlem af URSARN? v. Helle Nibro
Beslutning
Der blev stillet forslag om at involvere Anders Skjelsager som medlem af URSARN via det specialespecifikke kommissorium.
Der blev bakket op om forslaget.
17. Eventuelt
Beslutning
Der blev rejst en indledende opmærksomhed på obligatorisk erfaringsregistrering i RedCap i Horsens (præsenteres udførligt på kommende møde i december).
Det har givet interessante erfaring ift. mængden og fordelingen af procedurer til uddannelseslægerne. Det har sat lys på de områder, hvor der kan optimeres på intro-lægernes procedurer. Det blev vurderet nemt/hurtigt at udfylde via app’en og som gode data ift. at sikre overblik over den tilbudte uddannelse/palette af procedurer i afdelingen. Vejlederne har adgang til egen uddannelseslæges RedCap. Der kan rettes henvendelse til Niels Secher med henblik etablering af RedCap i egen afdeling.
18. Datoer for forårets møder
Beslutning
Følgende mødedatoer blev aftalt for foråret 2026:
- d. 5. februar 2026 kl. 09-15, Sted: Horsens
- d. 19. maj kl. 09-15 inkl. 08-09 evaluering af ansættelsesrunde (kun for ledelsesrepræsentanter), Sted: Gødstrup
Emner til de næste møder inkl. mødet med cheflægerne i december
Mødet med cheflægerne:
- Introkurserne
- Deltid: Der blev ikke vurderet behov for en stor gennemgang af emnet. UAO må gerne forberede afdelingens overblik hjemmefra ift. antal deltidslæger og årsager (inddeles i personlige årsager og forskning, skal være anonymiseret)
- Det periodevise uregelmæssige flow af HU-lægerne på regionshospitaler (Mikkel Seneca) – her blev der italesat muligheder for løbende at gøre HU-lægerne mere ansvarlige for en glidende overgang til regionshospitalet for at sikre god overlevering/ansvarsfølelse.
- Præsentation vedr. registrering i RedCap v/ Anne Mette
- Strategiske overvejelser ift. at sætte uddannelse i VUR-Nord på landkortet i sammenhæng med fx, DUU, revision af målbeskrivelsen, MUK, revisionen af LVU eller inspektorordningen for at præge LVU på nationalt plan. Eventuelt kombineret med et overblik over hvilke uddannelsesrepræsentanter der sidder med i strategiske fora på landsplan fra VUR-Nord.
- DASAIM – cheflægers rum eksisterer allerede, skal der være noget lignende for UAO’erne for at fremme videndeling på tværs?
- Anæstesien har to gange tidligere fået tildelt initiativ midler. AUH har nuværende gang i et projekt med digital uddannelsestavle frem for den fysiske.
- Intensiv i introuddannelsen, hvor lidt eller hvor meget? v. Henrik Gammelager
Kommende møder efter december:
- Sammenligning af muligheder/erfaringer for at søge puljer/etablerer projekter.
- Hvad fylder i afdelingerne?